fredag 9 augusti 2013

Grova frallor med frukt och nötter

Ingredienser:
500 g torkade fikon*
125 g torkade äppeltärningar*
2 dl krossade linfrön
4 dl grovt rågmjöl*
6 dl vatten
1 paket färsk jäst (à 50 g)
1 dl kallt vatten till jästen
2 tsk salt
200 g hasselnötskärnor
11 dl vetemjöl*

Gör så här:
Skär bort ev. stjälkar från fikonen. Skär fikonen och äppelringarna i halvor. Lägg frukt, linfrö och rågmjöl i en degbunke. Koka upp vattnet och häll ner det i degbunken och rör om. Låt svalna till 37°C.
Rör ut jästen med det kalla vattnet. Rör ner jästblandningen, salt och nötter. Tillsätt nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Låt degen jäsa ca 1 timme under bakduk.
Arbeta ner degen i bunken med resten av mjölet. Häll lite grovt rågmjöl på arbetsbänken. Stjälp upp degen och knåda ihop den. Dela degen i 2 lika stora delar. Rulla ut varje del till en längd ca 40 cm (för 24 bullar) och skär i bitar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs bullarna under bakduk ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 225°C.
Grädda bullarna mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt dem svalna på galler under bakduk.

Kommentarer:
När jag fick lust att baka frallor hittade jag detta recept på ICAs hemsida. Dock hade jag förstås (som det alltid är när man ska spontanbaka) inte rätt mjölsort hemma.
* De ingredienser jag markerat bytte jag ut mot följande:
1 dl vetekli
1 dl fiberhavregryn
2 dl grahamsmjöl
ca 200 g dadlar
2 dl rågsikt
9 dl vetemjöl
Bullarna blev jättegoda - mycket nötsmak - drog ner på dadlarna då de var färska men det hade kunnat vara lite till. Nu har jag uppdaterat skafferiet med det som saknades så nästa gång testar jag att faktiskt följa receptet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar